Gode råd & links

Dyrenes Vagtcentral

Telefonnummer 1812

Døgnet rundt kan man kontakte Dyrenes Beskyttelses vagtcentral på telefon 1812, hvis man har kendskab til et nødstedt dyr.

Ring til Dyrenes Beskyttelse´s vagtcentral på 1812,

hvis du har kendskab til et vildt eller tamt dyr, der er nødstedt og har akut behov for hjælp,

en dyreværnssag eller andet, hvor et dyr er i nød.

Henvisningshospitaler

Hvalpe

• Alle hunde født efter 1. juli 2010 skal være mærket med enten en chip eller en tatovering, når de er 8 uger gamle og være registreret i Dansk Hunderegister. Dvs. alle hvalpe skal være chippet/tatoveret, når de forlader deres opdrætter – dette gælder såvel blandingshunde som racehunde.
  • 1. juli 2010 trådte den nye hundelov i kraft, hvorved 13 hunderacer og blandinger heraf blev forbudt.
  • Find oplysninger om hunde generelt og køb fx. rekvisitioner til brug ved HD-røntgenfotografering på Dansk Kennel Klub
Labradorretriverhvalp er faldet i søvn på undersøgelsesbordet

Det kan være hårdt at være til hvalpeaften, så Zica faldt i søvn i september 2018

Nytår

• Forebyggelse af nytårsangst er den bedste behandling, så det er vigtigt at vænne hvalpen til høje lyde, brag og lysglimt fx i form af en lyd-CD. Det er også muligt at mindske angsten hos voksne hunde, men det er afgørende, at behandlingen iværksættes i god tid – dvs lang tid før decembe.

Hjerteorm

• Smitte med hjerteorm (Angiostrongylus vasorum) var tidligere en eksotisk sygdom, men er ved at blive almindelig på Sjælland. Parasitten smitter gennem snegle, som hunde kommer til at æde. Symptomerne kan være vejrtrækningsbesvær, hoste, træthed og blødningsforstyrrelser – og kan i værste fald resultere i dødsfald.  Regelmæssig kontrol af hundens afføring på dyreklinikken kan være med til at opdage eventuel smitte, så behandling kan iværksættes. Kontakt din dyrlæge, hvis du har mistanke om, at din hund kan være smittet med hjerteorm.

Diarré og opkast hos hund (eller kat)

• I mange tilfælde kan man som ejer selv behandle sin hund eller kat hvis der pludselig er opstået diarré – hvis ellers hunden/katten har det godt. Kontakt os hvis dyret kaster meget op, bliver dårlig, har blodig diarré, taber sig, er dehydreret, er en hvalp/killing, er gammel eller lider af af andre sygdomme (fx sukkersyge, dårligt hjerte, dårlige nyrer eller dårlig lever).