Forgiftning af hund og kat

Forgiftning af hund og kat kan opstå, når de æder noget, som de ikke burde have gjort – især julen er en farlig tid, hvor både chokolade, nødder, dej og julestjerner frister.

Hvad gør man, hvis hunden eller katten har ædt noget giftigt?

Hvis du opdager, at fx din hund har ædt en plade mørkchokolade eller noget andet potentielt farligt, SÅ RING STRAKS TIL DIN DYRLÆGE uanset tidspunkt: Så kan dyrlægen give den et brækmiddel, så maven bliver tømt og problemet er løst – FØR forgiftningen opstår.

Der er mange ting, som ikke nødvendigvis er et problem for mennesker at indtage, men som kan være giftigt for dyrene:

Chokolade/kakao

Chokolade og kakao indeholder theobromin, der er giftigt for dyr, da de i modsætning til mennesker, udskiller stoffet meget langsomt.

Symptomerne på forgiftning med chokolade er opkast, mavesmerter, øget tørst, inkontinens, ryster, savler og hjertebanken. Symptomerne begynder 2-24 timer efter indtaget af chokolade.

Labradorblanding kaster tre store portioner af chokoladefarvet opkast op på gulvet på Dyreklinikken Klingeberg.

Dexter har fået en indsprøjtning med brækmiddel, så han kan kaste chokoladekage op, så han undgår en forgiftning.

Indholdet af theobromin er forskelligt, idet mælkechokolade kun indeholder omkring 2 mg/g, hvorimod kakao og mørk chokolade kan indeholde op til 28 mg/g.Hvis en hund indtager 100-200 mg/kg theobromin, risikerer den at dø af det. Hvis en hund på 20 kg æder 125 g mørk chokolade kan det være livstruende. En chihuahua på 2 kg skal således kun æde 12,5 g mørk chokolade eller 125 g mælkechokolade før end det risikerer at bliver livsfarligt.

Dej

Gærdej kan give alkoholforgiftning, hvor dyret kan få slingrende gang, træthed og kaste op (som alkoholforgiftning hos mennesker). Desuden kan dejen hæve op i maven på hunden, hvilket kan være ubehageligt, men sjældent dødeligt.

Nødder

Nødder (især macadamianødder) er giftigt for hunde og i værste fald livstruende, da leveren bliver påvirket. Symptomerne er nedsat ædelyst, opkast, blodig diarré, sløvhed og lammelser.

Vindruer og Rosiner

Både rosiner og vindruer kan give akut nyresvigt. Det er individuelt, hvor meget hunde kan tåle, så man kan ikke angive en nøjagtig mængde. Derfor bør man undgå at give hunde mulighed for at æde vindruer og rosiner. Symptomerne er øget tørst, opkast, diarré, mavesmerter og kramper.

Løg fx påskeliljer

Både hvidløg, almindelige løg og blosterløg indeholder alicin, der er giftigt for hunde. Alicin findes både i rå og varmebehandlede løg og kan give livstruende blodmangel. Den nøjagtige forgiftningsdosis kendes ikke, derfor må det frarådes at give hunde løg. Symptomerne er blege slimhinder, nedsat appetit, diarré, opkastning, mavesmerter,  kramper og åndedrætsbesvær.

Salt

Hvis en hund drikker meget saltvand – eller dens ejer giver den salt som brækmidel – kan det være farligt. Symptomerne er diarré, opkast, træthed og kramper.

Xylitol

Dette kunstigt sødemiddel findes i fx tyggegummi, sukkerfrit slik og tandpasta. Det kan forårsage en fatal sænkning af dyrets blodsukker, så man bør aldrig give produkter med xylitol til hunde. Symptomerme er opkast, sløvhed, kramper og bevidstløshed.

Generelt må man fraråde at give smertestillende medicin, der er beregnet til mennesker, til dyr. Noget smertestillende medicin smager desværre også så godt, at især hunde selv opsøger det. Det må derfor anbefales altid at holde medicin uden for dyrs rækkevidde. Paracetemol (Panodil) kan give leverskade og acetylsalicylsyre (Magnyl) kan give livstruende opkast og diarré.

Julestjerne

Julestjerner indeholder mest gift i selve blomsten, men hele planten er potentiel farlig hvis dyr (eller børn) fristes til at spise den. Dette kan give mavesmerter, diarré, opkast og savlen. Hvis plantesaften kommer i kontakt med øjnene kan dette give en voldsom irritation.

Agern

Frugter fra egetræet indeholder tanin, hvilket kan være dødeligt i selv mindre doser (en mindre hund på 10 kg kan dø af at æde 5-10 agern), da der opstår skader på nyrer og lever. Symptomerne er manglende appetit, træthed, forstoppelse og tjæreligenden diarré.

Svampe

Ligesom for mennesker kan svampe være giftige for dyr. Derfor bør man søge dyrlæge, hvis man har mistanke om, at hunden har ædt svampe.

Frostvæske

Glycol smager godt, så dyr vil gerne slikke det op, hvis man fx spilder noget sprinklervæske. Desværre kan det give skader på nyrerne – selv i små mængder. Derfor er det vigtigt at søge dyrlæge straks, hvis man har mistanke om, at dyret har indtaget sprinkler- eller frostvæske. Symptomerne er øget drikkelyst og inkontinens pga krystaller i nyrerne.

Rottegift

Rottegift smager desværre godt, så hunde vil ofte gerne forsøge at få fat i det. Rottegift forhindrer blodet i at stivne, så dyret dør langsomt af (indre) blødninger. Symptomerne kan være mangeartede alt efter hvor blødningen finder sted. Typisk ses blodig afføring, halthed, blødninger fra næse, mund og svælg.

Sneglegift

Lovlig sneglegift er ikke et problem for hunde. Hvis sneglegiften derimod er købt i udlandet (eller på nettet), kan det medføre en livstruende forgiftning, hvis midlet er baseret på nervegiften metaldehyd. Symptomerne på forgiftning med metaldehyd er opkast, diarré, savlen, rysten og kramper.

Behandling

Hvis ens hund er alment vel og “bare” har forædt sig i noget ugiftigt og har fået dårlig mave, så kan man selv behandle det.