Kastration af hanhund

I dag kan hanhunde både kastreres kemisk eller ved operation. Effekten og bivirkningerne er de samme, så ofte vil man prøve en kemisk kastration først, så man er sikker på, at det er det virker, som man ønsker.

Bivirkninger

Uanset om man vælger kemisk eller kirurgisk kastration, så er bivirkningerne det samme:

• Vægtøgning
  • Pelsændring
  • Mere nervøs/angst

Kastrerede hunde har et lavere stofskifte end intakte hanhunde. Derfor er der en risiko for, at de tager på, med mindre man nedsætter mængden af foder.

Især hunde med lang pels kan også ændre deres pels.

Nogle vil også opleve at deres hund bliver mere angst/nervøs/utryg efter en kastration.

Når en hund er blevet opereret, så er et er vigtigt, at følgende forholdsregler overholdes for at sikre en god sårheling.

• Af hensyn til sårets heling bør hunden ikke slikke i det. Hvis den gør det, kan det være nødvendigt at give den en krave på. Heldigvis er det yderst sjældent, at hanhunde slikker såret op, og derfor giver vi på Dyreklinikken Klingberg normalt ikke en krave med hjem.
  • Se dagligt til operationssåret: Såret skal være rent og pænt. Der er kun et enkelt synligt sting eller to. Hvis såret bliver gult/betændt, så skal du kontakte Dyreklinikken Klingeberg.
  • Såret vil ofte klø mere, når der er gået 4-6 dage, så selv om hunden i de første par dage ikke virker interesseret i såret, kan den efter nogle dage begynde at slikke i det.

10-12 dage efter operationen skal Dyrekliniken Klingeberg se hunden igen, så operationssåret kan blive tjekket og stingene eventuelt kan blive fjernet.

Den smertestillende medicin skal gives fra som aftalt. Hvis hunden kaster op eller får diarre (med blod), skal man stoppe med at give den smertestillende medicin og ringe til Dyreklinikken Klingeberg, da dette kan være et tegn på, at hunden ikke tåler medicinen. Dette er dog yderst sjældent.

Fodring efter neutralisation

Kastrerede hunde har et lavere stofskifte end intakte hanhunde. Derfor skal man være opmærksom på, at hunden ikke efterfølgende tager på – for det kan ske meget hurtigt.

Hvis du er i tvivl om noget angående din hund? Så ring og spørg os!