Rejseregler

Før man tager sin hund og/eller kat med til udlandet, er det vigtigt at sætte sig ind i de regler, der gælder for rejse med kæledyr. Desuden er det fornuftigt at spørge sin lokale dyrlæge til råds angående de sygdomme, man eventuelt kan pådrage sig i udlandet.

Rejseregler for hunde, katte og fritter

Reglerne for at rejse med sin hund kat eller fritte kan blive lavet om med kort varsel. Så hold dig altid opdateret på Fødevarestyrelsens hjemmeside, hvor man kan læse mere om reglerne for de enkelte lande – inkl. rejse til Bornholm via Sverige.

Hunden Loco sidder på undersøgelsesbordet med pas, ormekur og chipaflæser foran sig.

Loco er rabiesvaccineret og har et pas. Men før han skal til Norge, skal han forbi dyrlægen og have en ormekur, hvilket dyrlægen attesterer i passet.

I det nedenstående beskrives reglerne i hovedtræk for rejse til EU-lande. Hvis man skal rejse til lande uden for EU, skal man i god tid selv undersøge, hvilke krav landet stiller.

Desuden skal man være meget opmærksom på, at der gælder særlige regler, når man skal have hunden/katten med retur til Danmark efter fx en ferie til Tyrkiet eller andre lande uden for EU, da dyret ofte 4 måneder i forvejen skal være rabiesvaccineret og blodprøvet.

Uanset hvilket land man rejser til/fra med sit kæledyr, så er det hensigtsmæssigt at undersøge reglerne på Fødevarestyrelsens hjemmeside.

Rejse til EU-lande (inkl Danmark, men undtagen fx Norge, UK, Irland og Malta)

1) Korrekt ID-mærkning – ID-mærkning kan enten være ved mikrochip eller letlæselig tatovering. Bemærk – fra d. 3. juli 2011 vil kun mikrochip være acceptabel.

2) EU-pas til selskabsdyr – Hunden/katten/fritten skal foruden ID-mærkningen have det blå EU-pas til selskabsdyr, som udstedes af den praktiserende dyrlæge.

Blåt pas til kæledyr i EU.

Pas til hunde, katte og fritter udstedes af den praktiserende dyrlæge.

Vaccinationer (rabies) og evt. blodprøvesvar samt behandling mod flåter og bændelsorm attesteres af dyrlægen i passet.

3) Gyldig rabiesvaccination – Vaccinationen skal være foretaget mindst 21 dage før afrejsen. Har dyret allerede har rabiesvaccination, og er den stadig gyldig, behøver man ikke at vaccinere dyret på ny. Hvis  dyret revaccineres rettidigt i forhold til den forrige vaccination, skal der ikke ventes 21 dage, og man kan rejse straks efter.

Dyrlægen anfører i dyrets pas, hvor længe vaccinen gælder.

4) Personledsagelse – Dyret skal være ledsaget af enten ejer eller en anden fysisk person (dvs IKKE et transportfirma). Formålet med transporten må ikke være at sælge/give dyret videre til en anden. Hvis ejer (navn i passet) ikke selv rejser med hunden, så skal dyret ledsages af en fuldmagt.

Regler for rejse med hund/kat til Sverige

Bemærk venligst at reglerne for rejse til Sverige er blevet lempet fra 1. januar 2012, så følg ovenstående link og find ud af, hvilke regler, der gælder for dit dyr.

Generelt skal dyret blot have et pas, være chipmærket, have gyldig rabiesvaccination, men ankomsten skal stadig meldes til de svenske myndigheder.

Transit til Bornholm via Sverige

Når man skal til Bornholm, gælder de samme regler, som når man skal til Sverige. Så dyret skal have pas, være chipmærket, have gyldig rabiesvaccination  og ankomsten skal meldes til de svenske myndigheder.

Regler for rejse med hund/kat til Norge

For at kunne tage sin hund med til Norge, skal den være ormebehandlet  af en dyrlæge mindst 24 timer og højest 120 timer før indrejse i Norge. Ormebehandlingen gælder ikke katte og fritter. Derudover skal dyret naturligvis stadig have et pas, være chipmærket og være gyldigt rabiesvaccineret. Læs evt. mere på Mattilsynets hjemmeside.